A\ FREE POLICY
@NETWORK BRIEF SERIES

Maiting Zhuang, SITE
February 2021

Media Freedom in Eastern
Europe

In recent years, press freedom in many Eastern European countries has
increasingly come under threat. This policy brief provides an overview of
the importance of a free press for democracy and the challenges to media
freedom in these European transition economies.



Freedom of expression — which encompasses
media freedom - is a fundamental human right
enshrined in most countries” constitutions. Yet for
many of their citizens, it is more of an aspiration
than a reality. Following the dissolution of the
Soviet Union, a number of countries in Eastern
Europe embarked on a process of democratisation
and accession to the European Union - for which
one of the prerequisites is a free press.

Figure 1 shows a measure of press freedom for the
eight Eastern European countries that joined the
EU in 2004. These countries saw a general
improvement in press freedom from the early
1990s to the early 2000s. But since then,
experiences have diverged and in 2017 only
Estonia and the Czech Republic showed better
scores on press freedom than when they first
joined the EU. This pattern of backsliding is not
confined to the media, but is also evident in other
measures of democracy.

Q |
(G

Q |
0

T T - T T T
1995 2000 2005 2010 2015

40

20
Il

Freedom of the Press Total Score
10 30

Year

Latvia
Slovenia

Czech Republic
Lithuania

Estonia Hungary
Poland Slovakia

Figure 1. Media Freedom in Eastern Europe

Source: Freedom of the DPress, Freedom House.
This figure shows the Freedom of the Press total score for the
8 central and eastern European countries that joined the EU
in 2004 from 1993 to 2017. A country with a score between 0
and 30 (31 and 60) is designated as having a free (partly free)
press.

Media and democracy

A free press and a strong democracy are mutually
reinforcing. Research, from mainly Western
democracies, shows that the media plays an
important role in informing the electorate and

holding politicians accountable. For example,
Snyder and Stromberg (2010) find that U.S. voters
are less informed about their Congressmen when
they are covered less in the local press. This is
ultimately damaging for these
politicians work less for their constituency and
these constituencies also receive less federal
funding.

voters, as

Investigative journalism can play an important
role in uncovering corruption and other forms of
wrongdoing by politicians. For instance, using the
Panama Papers and other leaked documents,
journalists uncovered 11,562 offshore entities
linked to Russia, 2943 linked to Latvia, and 103
linked to Sweden (see: Offshore Leaks Database).
While there are legitimate uses for these offshore
entities, the lack of transparency surrounding
offshore finance also facilitates tax evasion and
money laundering. The revelations of offshore
holdings became an embarrassment to many
politicians, with some forced to resign. In Russian
media, the allegations that the leaks document
suspected money laundering by President Putin
were characterised as US propaganda (Hoskins
and Shchelin, 2018).

Figure 2 shows the relationship between the
length of time a country's leader has been in office
and its press freedom score in 2020. While there is
no systematic relationship between leader tenure
length and press freedom in Western Europe (in
blue), across Eastern Europe (in red), countries
whose leader has been in power for longer tend to
have less media freedom. This correlation is likely
to reflect three factors: 1) media coverage can
affect a government's chances of staying in power;
2) a longer-lived government might be more able
to control the media and 3) a host of other factors,
such as the public's political engagement and the
strength of democratic institutions, could
influence both freedom of the press and the
longevity of governments.


https://offshoreleaks.icij.org/

60
|

3 Ssia  Belarus

20

World Press Freedom Index
30
1

0 100 200 300 400

Leader tenure (months)

¢ Western Europe ¢ Eastern Europe |

Figure 2. Media Freedom and Leader Tenure

Source: World Press Freedom Index, Reporters without
Borders. Bell, Curtis, Besaw, Clayton., Frank, Matthew. 2021.
The Rulers, Elections, and Irregular Governance (REIGN)
Dataset. Broomfield, CO: One Earth  Future.
This figure shows the World Press Freedom Index for 2020
against the tenure length of a country's leader as of the end of
2020. Western and Eastern European countries are marked in
blue and red with linear lines of best fit, respectively. FREE
network countries are labelled individually.

Electoral effects of the media

A number of papers show the causal effects of
(biased) media coverage in shaping support for
political parties. For instance, watching Fox News
increases voting for the Republican party in the US
(DellaVigna and Kaplan, 2007; Martin and
Yurukoglu, 2017).

Enikolopov, Petrova, and Zhuravskaya (2011)
investigate the influence of NTV (the only national
TV channel that was at the time independent of the
government) on voting in the 1999 parliamentary
election in Russia. They find that areas with
greater access to NTV were significantly less likely
to vote for the government party and more likely
to vote for opposition parties.

Biased media can also be used as a foreign policy
tool. Peisakhin and Rozenas (2018) find that
Ukrainian areas that received Russian TV had on
average greater support for pro-Russian parties
and candidates in the 2014 elections.

The media landscape in many CEE countries is
highly polarised and politicised. Kostadinova
(2015) cites research showing that in some former
communist countries many journalists still rely on
government officials as news sources. In other
countries, media in opposition to the communist
regimes emerged at the end of the 1980s, such as
in Poland where the Gazeta Wyborcza became one
of the leading daily newspapers.

Government control of the

media

Governments have many ways of controlling the
media in their country. At the extreme,
governments can own and run media outlets,
dictate their contents, and censor any dissenting
voices. While political and media systems across
CEE are diverse, they share some common
experiences that might explain their current

fragility.
Transitions in media ownership

In the Eastern Bloc, the mass media was owned
and tightly controlled by the state and used as a
tool for propaganda. After the fall of communism,
many state-owned media were privatised - along
with other state-owned enterprises. Foreign
(mostly western European) media conglomerates
purchased a significant fraction of media outlets in
a number of countries.

While private and foreign ownership of the media
can reduce the government's ability to influence
media content, the experience of CEE was not
entirely positive. Stetka (2012) argues that while
foreign owners brought capital and technology,
they were less concerned with transplanting
Western journalistic and professional standards.
Dobek-Ostrowska (2015) claims that this focus on
profit led to the tabloidisation of news across the
CEE.


https://oefdatascience.github.io/REIGN.github.io/

Following the global financial crisis in 2007/2008,
foreign investors started to pull out of the CEE
media markets and are being replaced by local
owners who often have strong links with the
government. This is evident in Hungary, where
businessmen close to the government have been
buying up independent media outlets, including
its largest news website, one of two national
commercial TV channels, and all regional
newspapers (Bede, 2018). The Polish government
also aims to "re-nationalise" its media. Plans by a
state-run oil company to buy one of the country's
largest media publishers from its German owners
were recently approved.

Elsewhere, domestically owned and previously
independent media outlets are also being bought
by new pro-government owners. In Russia, the
formerly independent NTV from the above
example was taken over by a state-owned
company in 2001 and started to cover the ruling
party in the run-up to the following elections in a
similarly favourable way to state-controlled TV
channels. Gehlbach (2010) argues that Putin's
media strategy is to exert tight control over the
news coverage of these three main national
television networks, while allowing media outlets
with less reach to operate more independently.

In some countries of the region, there is limited
information about the ultimate owner of media
outlets. Within the EU, Latvia, Hungary, the Czech
Republic, Slovakia and Cyprus, are assessed as
high risk in terms of transparency of media
ownership (Brogi et al. 2020). In 2009, the Swedish
company Bonnier sold Diena - one of Latvia's
largest newspapers - to an initially undisclosed
investor. A year later, a Latvian businessman
acquired a controlling stake in the paper.

Government advertising

Around the world, traditional news media is
facing increased competition from digital
platforms and becoming highly dependent on
advertising revenue, including advertising from
the government and pro-government businesses
According to the Centre for Media Pluralism and

Media Freedom, there are no clear and fair criteria
for the distribution of state advertising to the
media in the majority of EU countries - especially
those in Eastern Europe (with the exception of
Estonia).

Szeidl and Szucs (2021) document how the
Hungarian government targeted advertising to
friendly media outlets and how these media in
turn covered the government more positively.
They also present suggestive evidence that a
similar favour exchange between government and
the media occurs in nine other Eastern European
countries, including Poland.

Last week, many private Polish media outlets
coordinated a media blackout to protest
government plans to tax advertising revenues. The
media companies complained that the tax would
cost them $270m a year, while public media
received twice as much from taxpayers.

Public service media

The establishment of public service media forms
an integral part of the EU's agenda for promoting
press freedom. While public service media are an
important and trusted source of unbiased
information in many western European countries,
they generally play a smaller role in the Eastern
European media markets. Furthermore, no laws
are guaranteeing the independence of public
service media from the government in eastern EU
countries, with the exception of the Baltic states
and Slovenia (see Centre for Media Pluralism and
Media Freedom).

Intimidation of journalists

Governments can also ensure positive coverage by
intimidating editors and journalists. Since 1992, 91
journalists were killed, imprisoned, or went
missing in Russia, 18 in Ukraine, 15 in Belarus, and
8 in Georgia (data by the Committee to Protect
Journalists). While not all of these cases reflect
government action, several recent examples
illustrate how the judicial system may be used
against journalists. For instance, according to the


https://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2019/01/infographics_COMMS_PROJECT_distribution-state-advertising.pdf
https://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2019/01/infographics_COMMS_PROJECT_distribution-state-advertising.pdf
https://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2019/01/infographics_COMMS_PROJECT_PSM-independence_final.pdf
https://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2019/01/infographics_COMMS_PROJECT_PSM-independence_final.pdf
https://cpj.org/data/
https://cpj.org/data/

CPJ, ten journalists were imprisoned in November
2020 for covering protests against President
Lukashenko in Belarus and one journalist was
charged with high treason and espionage in
Russia in July 2020.

There are also fears that governments can use
defamation laws to deter and punish unwelcome
media reports. For instance, the head of Poland's
ruling party filed a libel charge against two
journalists from the Gazeta Wyborcza for
reporting about his alleged involvement in a real
estate project (see, e.g. Council of Europe media
freedom alert).

Conclusion

The media plays a vital role in shaping the public
debate and holding those in power accountable to
the wider population. This power of the media
also increases the risk that governments attempt to
influence media content.

In recent years, many countries in CEE have seen
press freedom come increasingly under threat,
undermining some of the progress made since the
dissolution of the Soviet Union. Part of the present
fragility of media freedom in Eastern Europe may
be due to their historical experience. During the
transition from communism, many formerly state-
owned media companies were sold to private and
often foreign owners. In the past decade, local
business interests with strong ties to the
government started to buy up large shares of the
media market in a number of Eastern European
countries. Meanwhile, public service media have
been less successful at establishing themselves as
important and unbiased sources of information
across Eastern Europe compared to Western
Europe. To ensure positive media coverage, many
governments adopt a carrot and stick approach:
state advertising revenues and intimidation of
individual journalists.

Article 19 of the Universal Declaration of Human
Rights states that "everyone has the right to

freedom of opinion and expression; this right
includes freedom to hold opinions without
interference and to seek, receive and impart
information and ideas through any media and
regardless of frontiers". To ensure these
fundamental rights, there need to be transparent
and fair rules governing the ownership,
management and financing of media outlets and
safeguards for individual journalists.

References

Bede, Marton, 2018. "As elections loom, stakes are raised for

Hungarian media." International Press Institute.

Brogi, Elda, Roberta Carlini, Iva Nenadic, Pier Luigi Parcu
and Mario Viola de Azevedo Cunha, 2020. “Monitoring
Media Pluralism in the Digital Era.”, Centre for Media

Pluralism and Media Freedom Report.

DellaVigna, Stefano, and Ethan Kaplan. "The Fox News effect:
Media bias and voting." Quarterly Journal of Economics 122, no.
3 (2007): 1187-1234.

Dobek-Ostrowska, Bogustawa, 2015. “25 years after
communism: four models of media and politics in Central and
Eastern Europe”. In Democracy and media in Central and Eastern
Europe 25 years on, 11-46. Publisher: Peter Lang Edition
Editors: Bogustagwa Dobek-Ostrowska & Michat Glowacki

Enikolopov, Ruben, Maria Petrova and Ekaterina
Zhuravskaya, 2011. "Media and political persuasion:
Evidence from Russia." American Economic Review, 101(7), pp.

3253-85.

Gehlbach, Scott, 2010. "Reflections on Putin and the
Media”, Post-Soviet Affairs, 26:1, 77-87.
Hoskins, Andrew and Pavel Shchelin, 2018. "Information war

in the Russian media ecology: the case of the Panama Papers."
Continuum, 32:2, 250-266.

Kostadinova, Petia, 2015. “Media in the New Democracies of
Post-Communist Eastern Europe.” East European Politics and
Societies, 29 (2), 453—66.

Martin, Gregory J., and Ali Yurukoglu, 2017. "Bias in cable
news: Persuasion and polarization." American Economic
Review 107, no. 9: 2565-99.


https://go.coe.int/rls1O
https://go.coe.int/rls1O

Peisakhin, Leonid and Arturas Rozenas. 2018. "Electoral
Effects of Biased Media: Russian Television in Ukraine."
American Journal of Political Science, 62: 535-550.

Snyder, JamesM. and David Stromberg, 2010. "Press
Coverage and Political Accountability." Journal of Political
Economy, 118 (2), 355-408.

Stetka, Vaclav. "From multinationals to business tycoons:
Media ownership and journalistic autonomy in Central and
Eastern Europe." The International Journal of Press/Politics, 17:
4, 433-456.

Szeidl, Adam, and Ferenc Szucs, 2010. "Media capture
through favor exchange." Econometrica, 89 (1): 281-310.



Maiting Zhuang

Stockholm Institute of Transition Economics
(SITE)

Maiting.Zhuang@hhs.se

https:/ /www.hhs.se/en/persons/z/zhuang
-maiting /

Maiting is a researcher at the Stockholm Institute
of Transition Economics (SITE) — Stockholm
School of Economics. She completed her PhD in
Economics at the Paris School of Economics in
2020. She has previously worked as an economist
at the Bank of England.

Maiting's primary research interests are in
political economy and development economics.

© Nework

freepolicybriefs.com

The Forum for Research on Eastern Europe and
Emerging Economies is a network of academic experts
on economic issues in Eastern Europe and the former
Soviet Union at BEROC (Minsk), BICEPS (Riga), CEFIR
(Moscow), CenEA (Szczecin), KEI (Kiev) and SITE
(Stockholm). The weekly FREE Network Policy Brief
Series provides research-based analyses of economic
policy issues relevant to Eastern Europe and emerging
markets. Opinions expressed in policy briefs and other
publications are those of the authors; they do not necessarily
reflect those of the FREE Network and its research institutes.





